Op 24 januari 2023 hebben de sociale partners in de Nationale
Arbeidsraad (NAR) een akkoord bereikt over de verplichte toekenning van
een fietsvergoeding voor alle werknemers uit de private sector.
Hoewel de fietsvergoeding op vandaag reeds in heel wat sectoren of op
ondernemingsniveau is ingeburgerd, voorziet de nieuwe CAO nr. 164 in
een ‘veralgemening’ van de fietsvergoeding in de private sector vanaf 1
mei 2023. De verplichte (intersectorale) fietsvergoeding kadert volgens
de sociale partners in de algemene bevordering van het gebruik van de
fiets voor het woon-werkverkeer en de bevordering van de gezondheid van
de werknemers.
Op wie is de fietsvergoeding van toepassing?
De CAO nr. 164 voorziet in een aanvullende regeling. De CAO nr. 164
doet geen afbreuk aan de bestaande CAO’s op sectoraal of
ondernemingsniveau.
Sectoren en ondernemingen waarin in het verleden een CAO werd
gesloten omtrent de toekenning van een fietsvergoeding voor het
woon-werkverkeer van de betrokken werknemers, blijven dus gebonden door
de bepalingen van hun sectorale of ondernemings-CAO. De nieuwe
(aanvullende) regeling is op hen dus niet van toepassing. Dit betekent
concreet dat zowel alle toekenningsvoorwaarden als het bedrag van de
fietsvergoeding (zelfs indien dit lager is) in de bestaande CAO’s van
toepassing blijven.
Werkgevers die daarentegen louter vrijwillig via de individuele
arbeidsovereenkomsten of het arbeidsreglement aan hun werknemers een
fietsvergoeding toekennen, vallen wél onder de nieuwe CAO nr. 164.
Wat verstaat de CAO nr. 164 onder “fiets”?
Voor de toepassing van de CAO nr. 164 wordt onder “fiets” verstaan:
een rijwiel, een gemotoriseerd rijwiel of een speed pedelec, zoals
gedefinieerd in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer,
met dien verstande dat de gemotoriseerde rijwielen en de speed pedelecs
enkel in aanmerking komen wanneer ze elektrisch worden aangedreven.
Welke verplaatsingen worden gevat door de fietsvergoeding?
De fietsvergoeding wordt toegekend aan werknemers die regelmatig
verplaatsingen per fiets verrichten tussen hun woonplaats en hun plaats
van tewerkstelling.
In de commentaar bij de CAO nr. 164 stellen de sociale partners dat
wanneer de werknemer zich ten minstens één keer per week met de fiets
van zijn woonplaats naar het werk begeeft, dit wordt beschouwd als een
“regelmatige” verplaatsing. Hetzelfde geldt volgens de sociale partners
voor werknemers die in de zomer met de fiets naar het werk komen.
Hoeveel bedraagt de fietsvergoeding?
Voor het jaar 2024 bedraagt de fietsvergoeding 0,28 EUR per met de
fiets afgelegde kilometer. De toekenning van de vergoeding wordt echter
wel geplafonneerd op een afstand van maximaal 20 kilometer per enkel
traject, hetzij een maximale afstand van 40 kilometer per dag.
Het bedrag van de fietsvergoeding zal jaarlijks worden geïndexeerd en
stijgt automatisch mee met de maximale sociale en fiscale vrijstelling.
Wat moeten werkgever en werknemer ondernemen met oog op de fietsvergoeding?
Om het bedrag van de tegemoetkoming van de werkgever te bepalen,
dienen werknemers een verklaring op erewoord in te vullen en te
ondertekenen waarin zij het aantal kilometers vermelden dat zij met de
fiets afleggen tussen hun woonplaats en de plaats van tewerkstelling,
evenals het betrokken aantal dagen in die maand.
De frequentie van de verklaring en de modaliteiten voor de controle
van de in die verklaring vermelde gegevens moeten door de werkgever
worden vastgesteld.
Wanneer treedt de CAO nr. 164 in werking?
Zoals reeds hoger aangegeven treedt de CAO in werking op 1 mei 2023 (Dag van de Arbeid). Klik hier om de CAO te raadplegen.
Heeft u vragen over de fietsvergoeding? Contacteer dan zeker onze HR-experten Bram Delbecke en Matthias Dhaene.
De hervorming van het buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht: wat moet je weten vóór 2025?
17/10/2024 - De nieuwe regels van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek over buitencontractuele aansprakelijkheid gaan in op 1 januari 2025. Deze nieuwe regels leiden ...
Van conflict naar oplossing - geschillenregeling buiten de rechtbank om
01/10/2024 - Geschillen worden in de regel beslecht door rechtbanken. Voor geschillen tussen aandeelhouders is dit niet anders. De laatste jaren zagen echter versc...
In onze nieuwsbrieven lichten wij de voor u relevante juridische actualiteit en belangrijke wetswijzigingen toe. Schrijf u hier in en blijf op de hoogte.