Terug

Door de coronacrisis werd en wordt er massaal online besteld. Niet alleen het aantal bestellingen ging de hoogte in, het aantal klachten helaas ook. Stefaan Voet is voorzitter van het Toezichtscomité van de Ombudsman voor de handel, dat in 2020 een stijging van het aantal klachten vaststelde met 78 %.

Wij vroegen aan Stefaan enkele tips om problemen bij online bestellingen te vermijden:

  • Bij online aankopen is het herroepingsrecht (behoudens enkele uitzonderingen) van toepassing: als consument heb je steeds 14 dagen de tijd om aankopen waarover je niet tevreden bent, terug te sturen.
  • In geval een product defect is binnen de garantietermijn, dient de verkoper aangesproken te worden. De verkoper kan niet zomaar zijn verantwoordelijkheid doorschuiven naar de fabrikant.

Ondervind je toch problemen, dan kan je dit altijd aanmelden op de website van de Ombudsman voor de Handel: https://www.ombudsmanvoordehandel.be/nl.

DELEN:

Recent nieuws

Impact van bestuurdersaansprakelijkheid genuanceerd website

De impact van Boek 6 op de bestuurdersaansprakelijkheid gerelativeerd

07/03/2025 - Wat was de situatie vroeger? De quasi-immuniteit van de bestuurder als uitvoeringsagent voor de vennootschap Onder het vroegere aansprakelijkheidsrech...

Lees meer
Europese dag van de Privacy website

Europese dag van de Privacy: prioriteiten van GBA voor 2025

28/01/2025 - Elk jaar publiceert de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) een beheersplan waarin de doelstellingen van haar verschillende organen voor het komende j...

Lees meer