Terug

Door de coronacrisis werd en wordt er massaal online besteld. Niet alleen het aantal bestellingen ging de hoogte in, het aantal klachten helaas ook. Stefaan Voet is voorzitter van het Toezichtscomité van de Ombudsman voor de handel, dat in 2020 een stijging van het aantal klachten vaststelde met 78 %.

Wij vroegen aan Stefaan enkele tips om problemen bij online bestellingen te vermijden:

  • Bij online aankopen is het herroepingsrecht (behoudens enkele uitzonderingen) van toepassing: als consument heb je steeds 14 dagen de tijd om aankopen waarover je niet tevreden bent, terug te sturen.
  • In geval een product defect is binnen de garantietermijn, dient de verkoper aangesproken te worden. De verkoper kan niet zomaar zijn verantwoordelijkheid doorschuiven naar de fabrikant.

Ondervind je toch problemen, dan kan je dit altijd aanmelden op de website van de Ombudsman voor de Handel: https://www.ombudsmanvoordehandel.be/nl.

DELEN:

Recent nieuws

Boek 6 bouw en aanneming website

De hervorming van het buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht: wat moet je weten vóór 2025?

17/10/2024 - De nieuwe regels van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek over buitencontractuele aansprakelijkheid gaan in op 1 januari 2025. Deze nieuwe regels leiden ...

Lees meer
Bemiddeling website

Van conflict naar oplossing - geschillenregeling buiten de rechtbank om

01/10/2024 - Geschillen worden in de regel beslecht door rechtbanken. Voor geschillen tussen aandeelhouders is dit niet anders. De laatste jaren zagen echter versc...

Lees meer