
Sterke algemene voorwaarden: een krachtig wapen tegen wanbetalers (B2B)
09/07/2025 - We haalden het in onze eerdere publicatie al aan: wanbetaling in B2B-relaties is helaas een ingrijpende realiteit waar veel ondernemingen vroeg of l...
Lees meer11/06/2025
Expertises:
Steeds vaker worden ondernemingen geconfronteerd met wanbetalers. Voor je onderneming kan dit een aanzienlijk verminderde cashflow veroorzaken, met alle nefaste gevolgen van dien (investeringen moeten uitstellen of niet verder kunnen afbetalen, eigen leveranciers niet kunnen betalen, ….).
In deze eerste publicatie in de reeks “wanbetalers” belichten we de mogelijke preventieve maatregelen om je onderneming te beschermen tegen wanbetalers.
Ken je klant
Controleer de kredietwaardigheid van je klant (via o.m. KBO, Companyweb, NBB, Belgisch Staatsblad, Regsol), bekijk de beslagberichten en informeer gerust bij gemeenschappelijke leveranciers naar haar betaalgedrag.
Correcte en tijdige facturen
Een formeel correcte factuur wordt doorgaans sneller betaald. Belangrijk daarbij is onmiddellijk te factureren na levering of uitvoering, waarbij ook de vervaldatum en betaalinstructies duidelijk worden vermeld. Ook een nauwgezette opvolging van debiteuren is van belang.
Hanteer een voorschotpolitiek
Je kan een voorschot vragen aan je klant of met deelbetalingen werken in functie van de voortgang. Op die wijze beperk je het risico om met lege handen te blijven staan, terwijl alle prestaties wel al werden geleverd.
Patronaatsverklaring
Je kan als ondernemer om een patronaatsverklaring verzoeken bij een klant die een dochtervennootschap is. Daarbij gaat de moedervennootschap van de klant verklaren dat zij de bedoeling heeft haar dochtervennootschap financieel te ondersteunen zodat die haar verplichtingen kan nakomen ten aanzien van leveranciers.
Bankgarantie
Een bankgarantie is een waarborg die een bank verstrekt aan een schuldeiser (een leverancier, aannemer e.a.) waarbij de bank belooft om een bepaald bedrag te betalen als de schuldenaar (jouw klant) diens verplichtingen niet nakomt.
Borg
Een borg (of borgstelling) is een persoon, bijvoorbeeld de zaakvoerder van jouw klant of een rechtspersoon die zich ertoe verbindt om de schuld van een andere partij (= jouw klant) te betalen, als die laatste haar verplichtingen niet nakomt.
Kredietverzekering of factoring
Voor grotere risico’s of buitenlandse klanten kunnen kredietverzekeringen of factoringdiensten nuttig zijn. Zij nemen het risico (gedeeltelijk) van je over.
Duidelijke algemene voorwaarden
Daarenboven zijn de algemene voorwaarden van groot belang in het kader van wanbetaling. In een volgend deel van de reeks “wanbetalers” gaan we hierop verder in.
Preventie begint dus bij duidelijke afspraken en een doordachte klantenopvolging. Indien voorgaande preventieve maatregelen echter niet mochten baten, kan je overgaan tot verdere invorderingsmaatregelen, die in de volgende delen van de reeks “wanbetalers” worden toegelicht.
DELEN:
09/07/2025 - We haalden het in onze eerdere publicatie al aan: wanbetaling in B2B-relaties is helaas een ingrijpende realiteit waar veel ondernemingen vroeg of l...
Lees meer13/06/2025 - Voor wie nog niet overtuigd was van het belang van een adequate verzekeringsportefeuille leert de actualiteit ons dat goede verzekeringen voor de onde...
Lees meer